Pomysł na biznes:

Uliczna sztuka – jak przekształcić przyjemność malowania graffiti w pasję stworzenia dochodowej działalności?

Branża:
  • Usługi dla biznesu
  • Usługi
  • Moda
  • Rozrywka

artcile

Podejmij wyzwanie

Pokoloruj miasto

Miasto to przestrzeń, w której ludzie mieszkają, pracują, spotykają się i wypoczywają. Czasy, gdy dominowała szarość i nuda, powoli mijają. Pojawiają się zielone skwery, bulwary i miejsca do rodzinnego spędzania wolnego czasu. Mieszkańcy coraz bardziej zwracają uwagę na to, czym się otaczają. Dlatego w ostatnich dwóch dekadach miasto przejęli… artyści. Pokolorowali puste, smutne ściany, realizując cele społeczne, polityczne i reklamowe.

 

icon

Dla kogo?

  • Dla tych, którzy chcą wynieść reklamę na nowy poziom
  • Dla miłośników pracy w terenie
  • Dla osób, które chcą połączyć realizację artystycznych zamierzeń z opłacalnym biznesem
  • Dla absolwentów liceów plastycznych oraz Akademii Sztuk Pięknych, kierunków pokrewnych
icon

Zanim zaczniesz

  • Zapoznaj się z obowiązującym prawem w zakresie marketingu
  • Przejrzyj plany zagospodarowania miejskiego
  • Zadbaj o odpowiedni sprzęt, który jest niezbędny przy tworzeniu murali
  • Znajdź pracowników, którzy mają talent i pasję
  • Zatroszcz się o odpowiednią reklamę swojej działalności
  • Stwórz swój unikatowy styl, by wyróżnić się z tłumu

Jesteś pełen pasji i masz artystyczne zdolności? Poświęć się jednej z najliberalniejszych i najelastyczniejszych gałęzi sztuki – street artowi. Tchnij nowe życie w miejskie zakątki!

artcile

Liczy się pomysł

W świecie kolorów

Jeszcze niedawno street art kojarzył się z wandalizmem. Napisy na pociągach i ścianach bloków oraz kamienic raczej nie zachwycały mieszkańców. Sposób postrzegania graffiti i murali zmienił się jednak z biegiem czasu. Obecnie jest wysoko cenioną formą artystycznej ekspresji.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z połączenia sztuki i biznesu

Bartłomiej i Karol znają się od lat. Łączy ich wspólna pasja do ulicznej sztuki. Początkowo zajmowali się malowaniem graffiti tylko dla przyjemności. Działają od lat dziewięćdziesiątych, gdy ta forma ekspresji artystycznej dopiero w Polsce raczkowała. W 2008 roku dostrzegli, że rynek ręcznie malowanej reklamy w naszym kraju praktycznie nie istnieje. Postanowili więc wypełnić tę lukę i założyli Good Looking Studio. Firma realizuje zarówno zlecenia komercyjne, jak i angażuje się w działalność charytatywną.

Co w swojej ofercie ma Good Looking Studio?

Bartłomiej i Karol podchodzą do swojego biznesu bardzo elastycznie. Starają się stale rozwijać i ulepszać swoje usługi. Co oferują swoim klientom?

  • Murale reklamowe – podstawa działalności firmy. Good Looking Studio jest liderem w tej branży nie tylko w Polsce, lecz także w całej Europie!
  • Murale artystyczne – projekty artystyczne i społeczne to dla ekipy Bartłomieja i Karola codzienność. Nie oznacza to jednak, że podchodzą do tego zadania rutynowo. Każdy projekt to nowa przygoda. Firma współpracuje z muzeami, teatrami i urzędami miejskimi. Zajmuje się malowaniem reprodukcji wielkich dzieł i kompleksowych aranżacji elewacji budynków mieszkalnych.
  • Grafiki ścienne – zapełnianie pustych ścian kolorami to specjalność GLS. Pracownicy firmy pokrywają wzorami wnętrza biur, galerii handlowych, kin oraz prywatnych domów.
  • Branding miejsc – ręcznie malowane systemy identyfikacji i informacji wizualnej, np. na nietypowych powierzchniach, elementy scenografii czy branding poziomy.
  • Projekty specjalne – niestandardowe podłoża, ciekawe techniki malarskie, warsztaty czy malowanie na żywo – dla Good Looking Studio nie ma rzeczy niemożliwych.

 

Przez dziesięć lat działalności firma Bartłomieja i Karola namalowała wiele murali. Dzięki pasji, talentowi i zaangażowaniu pracowników zaufało jej mnóstw znanych firm, m.in.:

  • Nike,
  • Orlen,
  • Unilever,
  • PZU,
  • H&M,
  • TVN,
  • Play,
  • Grolsch,
  • Philip Morris International,
  • Samsung,
  • McDonald’s.

 

Źródło: http://goodlooking.pl/ [04.08.2018 r.].

artcile

Wiedza kluczem do sukcesu!

Mural – legalny street art

Aby malowany przez Ciebie mural miał szansę zachwycić przechodniów, musisz pamiętać o dopełnieniu wszelkich kwestii formalnych. W 2016 roku właściciel marki Wedel zlecił namalowanie wielkoformatowego obrazu na ścianie jednej z warszawskich kamienic. Dzieło powstało na rogu ulic Ząbkowskiej i Targowej. Przedstawiało Jana Wedla, twórcę kultowego już ptasiego mleczka. Mural nawiązywał swoją stylistyką do lat trzydziestych XX wieku. Bez wątpienia idealnie korespondował z okoliczną zabudową i stylem całej dzielnicy.  Coś jednak poszło nie tak. Stołeczny konserwator twierdzi, że zezwolił jedynie na rysunek czekolady, bez logo producenta. Mural uznano więc za nielegalną reklamę i zamalowano.

Jeżeli chcesz uniknąć nieprzyjemności tego typu, zadbaj o prawny aspekt swojej działalności.

 

Źródło: http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,21076145,praga-polnoc-mural-z-wedlem-niezgodny-z-prawem-nie-ma-zgody.html [04.08.2018 r.].

https://dokadzdzieckiem.pl/poszukiwanie-warszawskich-murali-praga-cz-1/ [04.08.2018 r.].

icon

Wiedza to potęga

Procedura legalizacji

Wykonanie muralu w przestrzeni miejskiej wymaga uporządkowania kwestii formalnych. Nie można rozpocząć prac bez uzyskania oficjalnego pozwolenia.

Sprawdź, jak wygląda proces legalizacji.

1. Wybór ściany. Należy zgłosić chęć wykonania muralu i prośbę o wyznaczenie ściany do Zarządu Zasobu Komunalnego. W przypadku, gdy miejsce pod mural jest już wybrane, trzeba uzyskać zgodę od jego właściciela. Jeżeli nieruchomością zarządza wspólnota, konieczne jest uzyskanie pozwolenia od większości mieszkańców oraz uchwalenie specjalnej uchwały.

2. Tereny przyległe. Gdy podczas wykonywania muralu istnieje konieczność skorzystania z chodnika czy przyległych budynków, należy zdobyć pisemne pozwolenie od ich właścicieli.

3. Uzyskanie ostatecznej zgody. Jeżeli mural ma powstać na zwykłym budynku, trzeba otrzymać oficjalną zgodę od plastyka miejskiego. Gdy obiekt objęty jest opieką konserwatora zabytków, konieczne jest zatwierdzenie przez niego projektu.

 

Źródło: https://www.slideshare.net/majkazabokrzycka/jak-47900771 [04.08.2018 r.].

artcile

Bez tego ani rusz

Zasady malowania murali

Street Art to dosyć szeroka gałąź współczesnej sztuki. Budzi kontrowersje, ponieważ często uznawana jest za akt wandalizmu. Takie postrzeganie sztuki ulicznej powoli się jednak zmienia. Moda na malarstwo wielkoformatowe przywędrowała do nas z Ameryki Południowej. To właśnie tam, na początku XX wieku, zaczęto ozdabiać budynki użyteczności publicznej kolorowymi malowidłami. W pierwszych latach obrazy miały głębokie przesłanie społeczne. Także w Polsce, w latach PRL-u pojawiło się wiele tego typu prac. Miały one jednak charakter reklamowy i propagandowy oraz promowały Społem, Pocztę Polską czy Pewex. Część z nich możemy oglądać też dzisiaj.

Wielu młodych artystów, w tym także założyciele Good Looking Studio, odkurzyło nieco tę zapomnianą formę ekspresji. Dzięki temu szare ściany bloków i kamienic zmieniają się w prawdziwe dzieła sztuki. Murale wiążą się też z dużym potencjałem promocyjnym. To wszystko sprawia, że jest to obecnie jedna z najpopularniejszych form reklamy zewnętrznej.

 

Źródło: https://www.morizon.pl/blog/wyniesc-sztuke-na-ulice-historia-murali/ [04.08.2018 r.].

icon

Warto wiedzieć

Krótki poradnik dla początkujących

Może się wydawać, że mural to po prostu duży obraz. Warto jednak pamiętać, że zazwyczaj jest on umieszczony w przestrzeni publicznej, na dworze. Narażony jest tam na działanie czynników atmosferycznych. To jednak niejedyna kwestia, o której należy pamiętać.

1. Nasłonecznienie – wybór odpowiedniej ściany jest kluczowy dla trwałości dzieła. Zazwyczaj murale umieszcza się od wschodu albo północy. Zbyt duże nasłonecznienie sprawia bowiem, że malunek traci swoje kolory.

2. Wilgotność – ściana, na której znajduje się mural nie może być zbyt wilgotna. Zadbaj o to, by nie był to mur oporowy albo zraszana przestrzeń.

3. Odpowiednie podłoże – zadbaj o właściwe przygotowanie ściany. Pozbądź się warstw starej farby. Upewnij się też, że nie znajduje się tam grzyb i pleśń.

4. Temperatura – podczas malowania musi być odpowiednia pogoda. Lepiej zaczekać, jeżeli opady są bardzo silne, a temperatura nie mieści się w przedziale 18–30oC.

5. Farba – do tworzenia murali polecane są farby akrylowe. Są one stosunkowo odporne na działanie deszczu. Minusem jest wrażliwość na promieni UV. Aby zabezpieczyć kolory, należy użyć specjalnego lakieru.

 

Źródło: http://www.promujmarke.pl/a,murale-reklamowe-jak-sie-je-wykonuje.htm [04.08.2018 r.].

Mural i przestrzeń publiczna

Murale powstają w przestrzeni miejskiej. Nie są to obrazy w galerii czy muzeum, które oddziałują jedynie na wąskie grono osób. Tworząc taki rodzaj sztuki, trzeba liczyć się z tym, że będzie on poddany ocenie niemal każdego przechodnia. Dlatego tak ważne jest dopięcie wszystkiego na ostatni guzik. Na co warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na dopasowanie do otoczenia. Forma, treść i kolorystyka powinny korespondować z przestrzenią, która okala mural. Dzieło plastyczne tego typu powinno być dopełnieniem architektury, niejako wtapiać się w już istniejącą strukturę. Nieodpowiedni wybór miejsca może nie tylko odebrać muralowi jego potencjał, lecz także wzbudzić społeczny sprzeciw.

artcile

A to ciekawe…

Zadbaj o swoje prawa

Murale mogą mieć różnorodne przesłania. Wszystko zależy od tego, czy tworzone są na zlecenie korporacji bądź urzędu miejskiego, czy z chęci wyrażenia swoich artystycznych wizji. Jakie możemy wyróżnić rodzaje murali?

  • społeczno-polityczne,
  • upamiętniające,
  • informacyjne,
  • reklamowe,
  • artystyczne.
icon

Warto wiedzieć

Prawa autorskie

 

Czym jest prawo autorskie?

Jest to prawo, które chroni autora utworu, jego twórczość muzyczną, plastyczną, literacką bądź dramatyczną. Polega na prawie do wyłączności korzystania z dzieła. Autor może nie wyrazić zgody na używanie, odtwarzanie i wykonywanie jego utworu.

  • Prawa osobiste – nie mogą być przenoszone na inne osoby. Autor może zażądać wymienienia go jako twórcę dzieła. Prawo to zapobiega ingerencjom kogokolwiek, poza autorem, w treść albo formę utworu. Jest ono bezterminowe i nie można się go zrzec.
  • Prawa majątkowe – ich czas jest ograniczony. Mogą być przenoszone przez twórcę na osoby trzecie. Aby tego dokonać, potrzebna jest pisemna umowa. Możliwe jest również udzielanie przez autora licencji. Prawo to wygasa po 70 latach od śmierci twórcy.

Także w przypadku graffiti i muralu obowiązuje prawo autorskie. Choć wydawać by się mogło, że zwykły napis czy rysunek na murze, nie jest chroniony przez prawo, jest to takie samo dzieło, jak każde inne.

 

Źródło: http://lexlog.pl/prawo-autorskie-sztuka-uliczna-a-prawo-autorskie/ [04.08.2018 r.].

 

artcile

Zbuduj własną markę

Bądź profesjonalistą

  1. Jakość na pierwszym miejscu

    Polskie murale zyskują coraz większe zainteresowanie wśród światowych obserwatorów sztuki. Ich wysoka jakość, precyzja i niespotykana ekspresja doskonale trafiają w gusta miłośników street artu. Moda na murale sprawia, że pojawia się ich coraz więcej w przestrzeni publicznej. W Łodzi i Gdańsku jest ich po 40, w stolicy ponad 30, a w Poznaniu 24. Aby zbudować wizerunek profesjonalisty, nie możesz pozwolić sobie na półśrodki i niedoróbki. Twój malunek musi być perfekcyjny pod każdym względem. Dzięki temu zostanie dostrzeżony i zaakceptowany przez mieszkańców i osoby z branży.

  2. Sztuka nie ma granic

    Popularność polskiego muralu sprawiła, że dla naszych artystów otworzyło się wiele drzwi. Dzieła rodzimych zespołów można zobaczyć na ścianach miast – zarówno w Europie, jak i poza nią. Polskie projekty zdobią m.in. Bukareszt, Sofię, Kiszyniów, Budapeszt, Stuttgart, St. Nicolas, Cork, Barcelonę, Berlin, Paryż, Rio de Janeiro i Sao Paulo. Ty także realizuj się poza granicami Polski. Zyskasz dzięki temu nowe doświadczenie oraz renomę!

  3. Trzymaj rękę na pulsie

    Miasto przestaje być tylko szarym, smutnym miejscem. Wszystko to dzięki organizacjom, które nieustannie dbają o rozwój tej przestrzeni. Czyje poczynania warto śledzić?

  • Fundacja Do Dzieła! - - organizator festiwalu Street Art Doping. Wydarzenie to organizowane jest od 5 lat. Fundacja zajmuje się tworzeniem wystaw oraz współpracuje ze światowymi artystami, którzy swoimi pracami zmieniają naszą stolicę. Promuje street art jako zróżnicowaną i ciekawą gałąź sztuki.

  • Gdańska Szkoła Muralu - - miejsce do dyskusji, wymiany poglądów na temat sztuki ulicznej oraz szlifowania umiejętności. Zadaniem tej organizacji jest przywrócenie malarstwu wielkoformatowemu jego pierwotnej funkcji. Zdaniem GSM murale powinny przekazywać treść społeczno-polityczną i być reakcją na bieżące wydarzenia.

  • Urban Forms - - fundacja, która działa w obrębie kultury miejskiej. Promuje i wspiera działania artystyczne, edukacyjne, społeczne i naukowe. Działa na rzecz aktywizacji społeczności lokalnych. Centrum ich działalności są obrazy wielkoformatowe.

     

    Źródła:

    https://culture.pl/pl/artykul/polska-muralem-stoi [04.08.2018 r.].

    http://fundacjadodziela.org/street-art-doping/ [04.08.2018 r.].

    http://www.urbanforms.org/fundacja/ [04.08.2018 r.].

    http://muralegdanskzaspa.pl/gdanska-szkola-muralu/ [04.08.2018 r.].

artcile

Słowniczek pojęć

Instytucje, które warto znać

  • Konserwator zabytków - - urzędnik administracji publicznej, który troszczy się o obiekty mające status zabytku. Jakie są jego zadania?

    • prowadzenie wojewódzkiej ewidencji zabytków,
    • wpisywanie obiektów do rejestru,
    • organizacja i kontrola ochrony zabytków,
    • trzymanie pieczy nad poprawnością badań konserwatorskich i architektonicznych związanych z zabytkami,
    • propagowanie wiedzy o zabytkach,
    • planowanie finansowania ochrony zabytków,
    • opracowywanie planu ochrony zabytków na wypadek działań zbrojnych albo katastrof naturalnych.
  • Plastyk miejski - - inspektor ds. estetyki miasta. Urzędnik, który opiniuje kwestie związane z wyglądem danego regionu czy miejscowości. Dba o to, by zabudowa, styl oraz kolorystyka budynków były spójne.

  • Plan zagospodarowania przestrzennego - - plan miejscowy, który określa przeznaczenie danych terenów oraz cechy, które musi mieć każdy budynek. Wskazuje także możliwości stosowania reklamy outdoorowej w różnych jej formach. 

    Źródła:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Konserwator_zabytk%C3%B3w [04.08.2018 r.].

    http://samorzad.nid.pl/baza_wiedzy/kompetencje-wojewodzkiego-konserwatora-zabytkow/ [04.08.2018 r.].

    http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/3480885,co-robi-plastyk-miejski-moze-doradzic-ale-nie-zakazac,id,t.html [04.08.2018 r.].

    https://www.dobredomy.pl/poradnik/budujemy-dom/co-to-jest-miejscowy-plan-zagospodarowania-przestrzennego/ [04.08.2018 r.].

artcile

Czy to się opłaca?

Minibiznesplan

icon

Koszty początkowe

1. Strona internetowa: 4 000–10 000 zł (średnio 7 000 zł)(1)

Murale to wielkie objawienie w świecie reklamy. Jest to jedna z najpopularniejszych form prezentacji produktu czy usługi. Pracując w tej branży, Ty również nie możesz zapomnieć o odpowiedniej reklamie swoich usług. Zainwestuj więc w profesjonalną stronę internetową. Co powinno się na niej znaleźć?

  • Galeria prac – to podstawa w Twojej działalności. Styl i wykonanie murali to Twoja wizytówka. Pochwal się więc realizacjami, aby zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z usług Twojej firmy.
  • Dane kontaktowe – pozwól się znaleźć. Dzięki umieszczeniu telefonu, adresów stacjonarnego i mailowego oraz formularza umożliwisz zainteresowanym osobom łatwy kontakt.
  • Cennik – często cena jest jednym z głównych czynników, które decydują o wyborze danej firmy. Jeżeli nie potrafisz podać konkretnej kwoty, postaraj się zamieścić chociaż przedziały cenowe.

 

2. Sprzęt: 6 000–15 000 zł (średnio: 10 500 zł)(2)

Murale to specyficzna forma sztuki ulicznej. Do ich wykonania potrzebne są nie tylko farby, lecz także… sprzęt do pracy na wysokościach. Rusztowania to niezbędny punkt na Twojej liście zakupów. Ceny są bardzo zróżnicowane. Zależą od wysokości i szerokości rusztowań. Najprostsze kupisz już za 5 000 zł, te droższe za 15 000 zł.


Razem: 17 500 zł

(1) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się tworzeniem stron WWW

(2) – opracowanie własne, oparte na analizie cen w sklepie Google

icon

Reklama

1. Media społecznościowe: 2 000 zł/miesiąc(1)

Social media mają moc. W obecnych czasach każda firma powinna mieć profil na Facebooku. Jeżeli zajmujesz się działalnością artystyczną, utwórz też profil na Instagramie. Klimatyczne zdjęcia i fotorelacje z malowania nowego wielkoformatowego obrazu z pewnością zachwycą użytkowników serwisów i przełożą się na polubienia. To prosta droga do sławy w internecie!

Bez problemu poruszasz się w sieci? Samodzielne prowadzenie kont nie będzie więc dla Ciebie problemem. Jeżeli natłok pracy sprawia, że nie masz czasu na taką działalność, zatrudnij specjalistów. Na rynku jest wiele firm, które zajmują się social mediami. Wybierz więc najatrakcyjniejszą dla siebie ofertę. Średni koszt to ok. 1 000 zł miesięcznie za jeden profil.

 

2. Działalność społeczna: 0 zł

Good Looking Studio angażuje się w projekty społeczne. W ten sposób nie tylko upiększa miejską przestrzeń, lecz także poprawia nastrój tym, którzy najbardziej tego potrzebują. Murale na ścianach smutnych, szarych szkół oraz bajkowe sufity w salach pooperacyjnych szpitala dla maluchów to zaledwie początek działalności firmy. Ty także możesz zaangażować się w bezpłatne wykonywanie usług. Dobrym przykładem jest prezentowane przedsiębiorstwo. Dzięki nawiązaniu współpracy z producentem farb, jedynym kosztem własnym takiego przedsięwzięcia jest czas.


Razem: 2 000 zł

(1) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się obsługą social mediów

icon

Koszty operacyjne

1. Wynajem biura: 2 500–3 000 zł/miesiąc (średnio 2 750 zł/miesiąc)(1)

Nie martw się, Twoje biuro nie musi być duże. Ważne, by znalazło się w nim miejsce dla osób uczestniczących w procesie kreatywnym oraz pracowników administracyjnych. W siedzibie firmy powinna znaleźć się przestrzeń do wspólnego projektowania murali. Może być to duży pokój albo sala konferencyjna. Na początku w zupełności wystarczy 50m2. W Warszawie  za taki lokal zapłacisz średnio 3 000 zł miesięcznie, a w Krakowie i Poznaniu 2 500 zł. 

 

2. Księgowość: 500 zł(2)

Koszty dotyczące księgowości to obowiązkowy punkt w budżecie każdej firmy – zarówno jednoosobowej działalności, jak i dużego przedsiębiorstwa. W Twoim przypadku wystarczy ok. 500 zł miesięcznie, by spać spokojnie. Profesjonalna księgowa zajmie się za Ciebie podatkami, a Ty poświęcisz ten czas na rozwój swojej firmy.

 

3. Zatrudnienie pracowników: 10 155,86 zł(3)

Good Looking Studio zatrudnia 40 osób. To całkiem sporo. Nie można jednak pominąć faktu, że jest to firma, która ma ugruntowaną pozycję na rynkach polskim i europejskim. Liczba zleceń jest więc w tym przypadku znacznie wyższa niż w początkującym przedsiębiorstwie. Na samym początku możesz działać sam albo zatrudnić, np. dwóch pracowników. Jeżeli Twoja firma zyska dobrą opinię i solidne portfolio, przyjmiesz do pracy kolejne osoby.

Pracownicy z wykształceniem i doświadczeniem to dosyć spory wydatek. Jeżeli nie masz odłożonych na ten cel pieniędzy, poszukaj zdolnych absolwentów kierunków artystycznych. Choć brakuje im praktyki w zawodzie, mają mnóstwo pasji, głowę pełną pomysłów i decydowanie mniejsze oczekiwania finansowe. Na początku wystarczy pensja w wysokości 3 000 zł.  Oferując umowę o pracę, za każdego pracownika zapłacisz 5 077,93 zł miesięcznie.

 

4. Wynajem podnośników: 5 000–12 500 zł/miesiąc (8 750 zł/miesiąc)(4)

Rusztowanie warto mieć swoje. Co innego jednak w przypadku podnośników. Ich zakup wymagałby wydania nawet kilkuset tysięcy złotych. Dobrym pomysłem jest wynajmowanie urządzeń tego typu na godziny. W zależności od zasięgu podnośnika cena może wynieść od 100 do 250 zł za godzinę. Zakładając, że wykonasz dwa murale w miesiącu po 50 godzin każdy, zapłacisz ok. 5 000–12 500 zł.


Razem: 22 155,86 zł

(1) – opracowanie własne, oparte na analizie cen w serwisie OLX

(2) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się księgowością

(3) – https://wynagrodzenia.pl/kalkulator-wynagrodzen/wynik [04.08.2018 r.]

(4) – opracowanie własne, oparte na analizie cen trzech firm zajmujących się wynajmem podnośników

icon

Dochód

1. Wykonywanie murali: 50 844,14 zł(1)

Zastanawiasz się, ile możesz zarobić, malując murale? Nieznani artyści oferują swoją pracę za mniej, znani za więcej. Opierając się na słowach Bartłomieja, jednego z właścicieli Good Looking Studio, koszt wykonania jednego muralu to 5 000–70 000 zł. Przy dwóch tego typu dziełach w miesiącu (jak założyliśmy w poprzednim punkcie biznesplanu) możesz liczyć na przychód na poziomie 10 000–140 000 zł (średnio 75 000 zł/miesiąc). Nie oznacza to jednak, że cała ta kwota trafi do Twojej kieszeni. Musisz z niej pokryć comiesięczne wydatki w wysokości 24 155,86 zł. Dochód wyniesie więc średnio 50 844,14 zł


Razem: 50 844,14 zł

(1) – http://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,22222707,lowcy-atrakcyjnych-scian.html [04.08.2018 r.].

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Kilka ważnych kwestii

  1. Dbaj o jakość

    Bycie twórcą zobowiązuje. Jakość i wartość artystyczna Twoich dzieł jest kluczowa. Ciężko odzyskać pozycję na rynku, gdy nie wywiąże się należycie ze swoich zobowiązań. Dlatego też dbaj o swój mural – od projektu i pozwoleń, aż po wykonanie i konserwację. Dzięki temu zyskasz dobrą renomę i nieposzlakowaną opinię w branży.

  2. Bądź innowacyjny

    Murale są obecnie bardzo modną formą reklamy. Nie wystarczy już sam malarski kunszt, by wyróżnić się z tłumu. Dlatego też wyjdź poza schemat. Oferuj nowatorskie techniki i niebanalne formy.

  3. Działaj i bądź widoczny

    Gdy nie masz aktualnie żadnych zleceń, nie siedź w miejscu. Prowadź warsztaty, angażuj się w akcje charytatywne oraz działaj w przestrzeni publicznej. Dzięki temu nie tylko pożytecznie spędzisz swój zawodowy czas, lecz również zaistniejesz w świadomości szerokiego grona odbiorców.

  4. Nie przestawaj się uczyć

    Każdy twórca powinien nieustannie dbać o swój warsztat. Dzięki temu rozwija się zawodowo i artystycznie. Nie spoczywaj więc na laurach. Czytaj, oglądaj i bywaj, by nie stracić rozpędu.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT