Pomysł na biznes:

Jak otworzyć cukiernię?

Branża:
  • Handel
  • Mobilne usługi gastronomiczne
  • Produkcja wyrobów gastronomicznych
  • Usługi gastronomiczne dla wegetarian/wegan
  • Produkcja i sprzedaż
  • Sprzedaż

artcile

Otwarcie cukierni

Słodkie początki

Jest wiele różnych miejsc i okazji, które pozwalają nam cieszyć się słodkościami. Rogale Marcińskie w Poznaniu, pierniki w Toruniu, pączki na tłusty czwartek, serniki i makowce na Święta Bożego Narodzenia, Mazurek na Święta Wielkanocne, a nawet drożdżówki na... codzienne drugie śniadanie. Dlaczego tego nie wykorzystać i nie przeobrazić w słodki biznes? 

Wystarczy talent cukierniczy i minimum zmysłu biznesowego. 

icon

Dla kogo?

  • Dla osób po szkole gastronomicznej, cukierniczej lub ze zdolnościami kulinarnymi
  • Dla pasjonatów wypieków cukierniczych
  • Dla tych, którzy chcą prowadzić rodzinną firmę
  • Dla osób chcących dzielić się własnymi lub rodzinnymi przepisami
icon

Zanim zaczniesz

  • Sprawdź, czy posiadasz rodzinne przepisy/receptury – przekazywane z pokolenia na pokolenie
  • Zorganizuj słodkie przyjęcie i zaproś znajomych i rodzinę na degustację
  • Przygotuj słodkie wypieki na urodziny 
  • Przeprowadź analizę konkurencji – sprawdź, ile cukierni funkcjonuje w Twoim sąsiedztwie, jaką mają ofertę, co jest ich produktem wiodącym
  • Zorientuj się, co może być produktem wiodącym w Twojej ofercie, jakimi produktami możesz podbić serca i żołądki klientów
  • Rozwijaj swoje zdolności kulinarne – zdobądź kwalifikacje lub praktykę w podobnym zakładzie pracy
  • Sprawdź, jakie są trendy w cukiernictwie i co jest w zasięgu Twoich umiejętności i możliwości

Polacy kupują gotowe ciasta, desery lub słodkie przekąski coraz częściej. Zwyczajowo przynoszą urodzinowe ciasta, pączki lub torty do pracy, zamawiają je w cateringu, jedzą gotowe słodkości jako szybkie śniadania na mieście. Taki konsumpcyjny i szybki styl życia to ogromna szansa dla słodkich biznesów, które już zaowocowały coraz większą liczbą pączkarni w polskich miastach. 

artcile

Najstarsza cukiernia w warszawie

Pierwsza cukiernia w mieście - Blikle – od 1869 roku

Firma A. Blikle to najstarsza cukiernia w Polsce. Założona została w Warszawie przy ul. Nowy Świat przez Pana Antoniego Kazimierza w 1869 roku, przechodząc przez kolejne lata z pokolenia na pokolenie. Przez ponad 140 lat cukiernia Blikle towarzyszyła wielu Polakom w różnych wydarzeniach – historycznych i codziennych – stając się przy okazji symbolem tradycji.

W 1901 roku cukiernię przejął syn założyciela – Antoni – a obecnie firma A. Blikle jest zarządzana przez Andrzeja i ma 23 placówki w 6 miastach.

icon

Jak powstał pomysł na ten biznes?

Z pokolenia na pokolenie

Pierwsza cukiernia i kawiarnia A. Blikle powstała w Warszawie przy ul. Nowy Świat. Rozwijała się systematycznie, z roku na rok przyciągając coraz więcej klientów. Kawiarnia A. Blikle stała się swoistym miejscem-symbolem Polaków, towarzysząc im w wielu historycznych chwilach. Co ciekawe, w trakcie II wojny zatrudniano tam jako kelnerów polskich aktorów i dziennikarzy, którzy nie mieli stałej pracy. 

 

Założyciel cukierni i kawiarni Andrzej Blikle nieustannie dbał o rozwój własny, swojej firmy a także całej branży. Został pierwszym szefem warszawskiego Zgromadzenia Cukierników. Do dzisiaj podchodzi do tego zawodu, ale także do idei firm rodzinnych, z wielkim pietyzmem i profesjonalizmem. 

 

Źródło: Wyborcza.pl  http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,150427,20665145,kawiarnia-a-bliklego-powstala-147-lat-temu-jedyne-takie-miejsce.html [dostęp: 25.10.2018 r.].

artcile

Czy warto otworzyć cukiernię?

Słodkie liczby

Nie jest tajemnicą, że wielu z nas uwielbia słodycze i kupuje ja na różne okazje, ale też w dni powszednie. Każde imieniny lub urodziny, rodzinne spotkania, a nawet firmowe uroczystości bardzo często wzbogacane są słodkim poczęstunkiem. 

Taka tradycja to okazja, by na tym zarobić. Cukiernicy trafiają w naszą słabość do słodyczy, tym samym tworzy się rynek o ogromnym potencjale finansowym. 

icon

Wiedza to potęga

Rynek ciast i wyrobów cukierniczych w Polsce(1)

Polacy odwiedzają cukiernie i lodziarnie średnio 2- 3 razy w miesiącu i wydają zazwyczaj jednorazowo od 10 do 20 zł. Najczęściej odwiedzane są lokalne punkty. (Polak w cukierni. Badanie ARC Rynek i Opinia, Sweet Monitor)

W 2016 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 203 tys. ton produktów cukierniczych, co wg danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK sprawiło, że ten rynek wart był aż 3,6 mld zł.

Biorąc pod uwagę, że tego typu produkty kupowane są na wagę, przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w 2016 roku ok. 15 kg wyrobów cukierniczych, wydając na to średnio 274 zł.

 

Wszystkie produkty były kupowane w większości (aż 64% przypadków) w handlu tradycyjnym, czyli w sklepach spożywczych i wielobranżowych. Ponadto, z raportu „Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków 2016” wynika, że będąc „w drodze” Polacy sięgają po ciastka aż w 23% przypadków, a po pieczywo aż w 45%. 

(1) – źródło: GfK.com https://www.gfk.com/pl/aktualnosci/press-release/niemal-wszyscy-polacy-jedza-paczki-w-tlusty-czwartek/ [dostęp: 25.10.2018 r.].

Rynek słodkości ma wielki potencjał.

Co ciekawe – do 232 mld dolarów w 2022 roku wzrosną przychody ze sprzedaży słodyczy na świecie – wynika z raportu PKO BP. Polska jest 8. największym światowym eksporterem słodyczy, a wśród importerów zajmuje 14. miejsce.

  

Z uwagi na nawyki żywieniowe Polaków - otwarcie cukierni, piekarni czy kawiarni powinno wiązać się z dobraniem lokalizacji. Gdy znajduje się ona „po drodze”, zwiększa pretekst do zakupu różnych produktów – na śniadanie, do pracy lub jako poczęstunek po powrocie do domu.

Wybranie odpowiedniej lokalizacji oraz udekorowanie lokalu wiąże się jednak z dużymi nakładami finansowymi. Można je ograniczyć, tworząc cukiernię przydomową (pod warunkiem zachowania dobrej lokalizacji). Warto też postarać się o dotację dla przedsiębiorców z Powiatowego Urzędu Pracy.

icon

Jak zdobyć kapitał?

Przedsiębiorca-cukiernik może starać się o dotację z Powiatowego Urzędu Pracy, która pozwala na pozyskanie środków w wysokości ok. 20 tys. zł.

Kto może ubiegać się o dotację?

Osoba „startująca” w biznesie, która nie prowadziła przez ostatnie 12 miesięcy działalności gospodarczej lub osoba, która posiada status osoby bezrobotnej.

Jaka jest wysokość wsparcia?

Wysokość dofinansowania zwykle wynosi ok. 20 tys. zł, jednak może zależeć od przedstawionego biznesplanu, a także od regionu i Urzędu Pracy. 

Na co można przeznaczyć środki?

Np. na wyremontowanie lokalu, kupienie odpowiednich urządzeń (np. pieców), kasy fiskalne czy lokalną reklamę.

Więcej o dofinansowaniach: http://poznan.praca.gov.pl, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/ [dostęp: 25.10.2018 r.].

artcile

Jak założyć cukiernię

Cukiernia krok po kroku

By cukiernia podbiła rynek, wcale nie musi być wielka. Lepiej, by trafiała „przez żołądek do serca”. Nawet jako indywidualny lub rodzinny biznes, który wykorzystuje i promuje swoje tradycyjne, domowe receptury, może na stałe zagościć w menu klientów. Trend ostatnich lat pokazuje, że to właśnie małe, osiedlowe i pełne pozytywnej atmosfery, kameralne miejsca szybciej podbijają rynek. Dodatkowo, jeśli lokal połączony jest z niedużą kawiarnią, jego potencjał wzrasta. 

Właśnie tak działa firma A. Blikle. Obecnie posiada 23 placówki w 6 miastach, które zlokalizowane są w dużych, ruchliwych punktach (głównie centra handlowe) i często połączone są z małymi kawiarniami. W ten sposób, oferując dosłownie kilka niewielkich stolików, służą jako przyjemne miejsce do odpoczynku, relaksu lub krótkich spotkań towarzyskich. 

Zorganizowanie od początku części produkcyjnej, sprzedażowej oraz usługowej (kawiarnia) może być na starcie sporym wyzwaniem. Dlatego warto rozważyć rozpoczęcie biznesu od produkcji wyrobów cukierniczych i ich bezpośredniej sprzedaży, a na dalszym etapie rozwoju można rozbudować cukiernię o część kawiarnianą, dedykowana konsumpcji na miejscu.

icon

Warto wiedzieć

Jak stworzyć cukiernię idealną?

Krok 1

Znajdź lokalizację

Miejsca dobrej lokalizacji dla cukierni to z pewnością: 

- centrum miasta (rynek lub okolice), 

- główna ulica, 

- centrum handlowe, 

- pasaż handlowy, 

- centralny punkt osiedla mieszkaniowego, 

- sąsiedztwo innych sklepów, biur, szkół, placów zabaw, zakładów pracy.

Wielkość miejscowości, w której będziesz prowadzić cukiernię – nie ma znaczenia. Miłośnicy dobrego pieczywa, ciast i słodkich przekąsek znajdą się w każdej lokalizacji, a i okazje do świętowania słodkościami są uniwersalne. 

Krok 2

Stwórz swój autorski asortyment

Zastanów się, co chcesz piec i czym pragniesz podbić serca i podniebienia klientów. Twoje specjalności będą konkurować z innymi cukierniami lub piekarniami. 

Zawód cukiernika to poniekąd zawód artysty – gdzie przydaje się wyobraźnia, pomysłowość, umiejętność łamania przepisów, ale także zdolności manualne przy dekorowaniu ciast. Cukiernicze wyroby autorskie cenione są głownie za:

- jakość produktów – wykonanych wyłącznie z naturalnych składników bez konserwantów i ulepszaczy, czy sztucznych barwników,

- domowe receptury – smak wyrobów i świeżość jest bezkonkurencyjna w porównaniu z wyrobami dostępnymi w hipermarketach czy pochodzącymi z seryjnej produkcji przemysłowej,

- atrakcyjne dekoracje – dedykowane dla indywidualnych klientów. 

Pamiętaj, by przy takim planowaniu brać pod uwagę koszty i trwałość produktów. Koszty produkcji wyrobów w autorskich cukierniach są często wyższe od masowych produktów oferowanych przez wielkie sieci handlowe.  Dlatego też prywatna cukiernia musi dbać o własnych klientów, którym będzie odpowiadał smak, wygląd i przede wszystkim cena oferowanych słodkości. 

Krok 3

Spodziewaj się... niespodziewanego – jak zaplanować budżet

Planując swój budżet, pamiętaj, że oprócz sprzętu i całego wyposażenia „na start”, niemal codziennie będziesz musiał kupować różne składniki lub półprodukty. Ich ceny potrafią być niestabilne, więc zawsze powinieneś być elastyczny i przygotowany na różne warianty zakupowe.

Krok 4

Dokonaj  formalności

Oprócz oczywistego założenia działalności gospodarczej, pamiętaj także ZUS, GUS, o firmowym koncie bankowym oraz zakupie kasy fiskalnej. Jeśli planujesz kogoś zatrudniać – zgłoś się do Państwowej Inspekcji Pracy. Dobrzy pracownicy, fachowcy w cukiernictwie to skarb. O ile sam właściciel cukierni może mieć wyłącznie zdolności i certyfikaty menedżerskie – to dobrze jest, gdy osoba, która zajmuje się produkcją wyrobów cukierniczych zna się na swoim fachu. A jeszcze lepiej – jak posiada w tej dziedzinie mistrzostwo. 

Jeśli jednak nie posiadasz umiejętności cukierniczych – to na zatrudnieniu eksperta w tej dziedzinie nie można oszczędzać. Od niego zależeć będzie powodzenie całego Twojego przedsięwzięcia.    

Krok 5

Dostosuj lokal

Remontując lokal, pamiętaj, że powinien być czysty, schludny i przyjazny. Cukiernia musi zapraszać ludzi z zewnątrz ciekawą aranżacją (m.in. przyciągać wystawą i zapachami) i sprawiać, że klienci będą chcieli kupować w niej jak najczęściej. 

Przy aranżacji lokalu istotna jest współpraca z Sanepidem – instytucją, która sprawuje kontrolę i nadzór nad warunkami higieny w różnych dziedzinach życia.

Krok 6

Reklamuj się lokalnie

Zbuduj świadomość wśród lokalnej społeczności i postaraj się wybić spośród konkurencji. Zainwestuj w promocję swojego lokalu, by przyciągać wiele klientów nie tylko podczas świąt, ale także na co dzień.

 

Źródło - opracowanie własne na podstawie: Forbes 

 - https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/jak-zalozyc-cukiernie-wlasna-cukiernia-w-10-krokach/5rwcj4k [dostęp: 25.10.2018 r.].

artcile

Jak otworzyć małą cukiernię?

Jakie wymogi dla cukierni narzuca prawo?

Za założeniem i prowadzeniem cukierni stoi wiele wyzwań, w tym przede wszystkim odpowiednie dostosowanie lokalu oraz zgoda sanepidu na produkcję wyrobów. 

W zależności od tego, czy używane do produkcji słodkości będą pochodzenia zwierzęcego czy roślinnego niezbędne jest zgłoszenie do odpowiednich urzędów. Ogólna zasada jest taka:

- produkty pochodzenia zwierzęcego wymagają zgody służb weterynaryjnych,

- produkty niezwierzęce wymagają zgody służb sanitarnych.

To, co istotne z punktu widzenia obrotu żywnością to spełnienie wszystkich wymagań związanych z jakością produktu. Są to:

- GMP (Dobra Praktyka Produkcyjna) – procedury, zasady postępowania związane z przyjęciem surowców i materiałów do produkcji, przechowywaniem i magazynowaniem wyrobów, zasady obróbki wstępnej i obróbki głównej, transport wewnętrzny, transport zewnętrzny oraz dystrybucję gotowych wyrobów.

- GHP (Dobra Praktyka Higieniczna) – są to zasady jakie musisz wprowadzić w firmie związane min. z myciem i dezynfekcją, higieną personelu, szkoleniem personelu, lokalizacją i otoczeniem zakładu, wydzieleniem poszczególnych pomieszczeń do odpowiednich czynności, monitoringiem szkodników, a także procedury związane z maszynami i urządzeniami, czy też zaopatrzeniem w wodę.

- HACCP (System Analizy Kontroli i Krytyczne Punkty Kontroli) – zapewnienie bezpieczeństwa żywności. Można go wprowadzić po wdrożeniu GMP i GHP. HACCP pozwala na rozpoznawanie istniejącego zagrożenia podczas produkcji żywności.

(źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Wymogi przed wprowadzeniem produktów spożywczych na rynek, biznes.gov.pl [dostęp: 2.01.2019]

Z uwagi na pierwsze z wyzwań o wiele łatwiej jest wynająć pomieszczenie przystosowane do tego typu działalności niż aranżować je samemu, np. przy domu. Co więcej, w przypadku wynajmu możemy od razu trafić na powierzchnię częściowo wyposażoną, a tym samym oszczędzić na części wydatków. Aby otrzymać zgodę sanepidu, będziemy musieli z kolei udać się do powiatowej stacji z odpowiednim wnioskiem oraz przygotować niezbędną dokumentację.

icon

Warto wiedzieć

Co przygotować dla sanepidu?

Sanepid będzie wymagał od nas wpisu do rejestru zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność. Oprócz tego, dla inspektorów sanepidu będziemy musieli przygotować projekt technologiczny lokalu z uwzględnieniem i lokalizacją różnych elementów, m.in.:

  • zlewów, 
  • lodówek, 
  • stołów roboczych, 
  • szafek na środki czystości.

 Co więcej, każdy sprzęt stosowany do przetwarzania żywności powinien posiadać atest. Jeśli zdecydujemy się na zatrudnienie personelu, każdy z pracowników pracujący przy produkcji żywności będzie musiał posiadać ważną książeczkę sanitarno-epidemiologiczną.

 

Źródło - opracowanie własne na podstawie: Dziennik Przedsiębiorcy  http://www.dziennikprzedsiebiorcy.pl/pomysl-na-biznes/319-slodki-biznes-cukiernia [dostęp: 25.10.2018 r.].

artcile

Zbuduj własną markę

Zawód palce lizać!

Cukiernia to świetna droga zarówno dla kogoś, kto ma ogromny talent kulinarny, jak i kogoś, kto zamiast niego przejawia umiejętności organizacyjne. Z jednej strony można w tym wykorzystać własne zdolności cukiernicze, a z drugiej strony zatrudnić doświadczone osoby i przekazać produkcję w ich ręce. Jako że popyt na słodkości nie maleje, a Polacy wciąż je uwielbiają, jedno i drugie rozwiązanie to ogromna szansa!

Rozwijaj się ze smakiem!

  1. Cukiernik jak artysta oferując różnego rodzaju wyroby cukiernicze wcale nie musisz umieć ich przygotowywać. Ważne jednak, byś pasjonował się swoją branżą, widział w niej nowe możliwości i zawsze był otwarty na nowości!

  2. Dobry smak cukiernia to miejsce, które wszystkim powinno kojarzyć się bardzo przyjemnie. Właśnie dlatego, oprócz doskonałej jakości i smaku produktów, zadbaj również o atmosferę w swoim lokalu. Dzięki niej ludzie będą chętniej Cię odwiedzać i zostawać na dłużej!

  3. Bądź uśmiechnięty działając jako lokalny cukiernik, codziennie będziesz stykał się z twarzami które znasz. Staraj się być zawsze pozytywny, uśmiechnięty i przyjazny, ponieważ dzięki temu będziesz wprowadzać swoich klientów w dobry nastrój.

  4. Kulinarne podróże co jakiś czas staraj się wprowadzać do swojej cukierni, piekarni lub kawiarni nowe smaki. Niech będą to wyroby z innych regionów, które intrygują i zachęcają do wypróbowania. Będąc na każdej wycieczce, wyjeździe czy urlopie, zawsze staraj się inspirować nowościami.

artcile

Słowniczek pojęć

Zrozum swój biznes!

  • Wyroby cukiernicze - dział wytwórczości obejmujący wyrób produktów cukierniczych trwałych, m.in. ciasta deserowe‎, ciastka, desery‎, słodycze‎.

  • Półprodukty cukiernicze - produkty, które można wykorzystywać do produkowania wyrobów cukierniczych np. kuwertura , tłuszcz kakaowy, nadzienie marcepanowe, pomada, polewa kakaowa itp.

  • Kuwertura - czekolada wysokiej jakości zawierająca więcej (32-35%) masła kakaowego niż zwykła czekolada. Używana do wytworzenia polewy czekoladowej, czekoladek i innych przetworów czekoladowych.

  • Cross-selling - technika sprzedaży produktów/usług uzupełniających, czyli np. oferowanie cukierni, kawiarni oraz piekarni w jednym punkcie.

    Żródła: http://beszamel.se.pl/dookola-stolu/co-jest-kuwertura-czym-sie-rozni-kuwertura-od-gorzkiej-czekolady,4417/, https://wedlinydomowe.pl/forum/topic/10411-p%C3%B3%C5%82produkty-cukiernicze-masy-kremy-pomady-konserwy-i-glazury/, https://www.szef-sprzedazy.pl/strategie/cross-selling-i-up-selling-strategie-sprzedazy [dostęp: 25.10.2018 r.]

artcile

Czy to się opłaca?

Nich Ci się upiecze!

icon

Koszty początkowe

1. Wyposażenie lokalu: ok. 30 000 – 70 000 zł

Podstawowym wyposażeniem cukierni są: piec cukierniczy, ubijarka do mieszania mas cukierniczych, wałkowarka do ciasta, a także gabloty ekspozycyjne oraz lodówki. Sprzęt możesz kupić używany lub szukać lokalu do wynajęcia, który już jest częściowo wyposażony. Pamiętaj również o drobiazgach, jak formy cukiernicze, blachy, stojaki do tortów itp.

2. Remont/odświeżenie lokalu: ok. 20 000 zł

Na remont lub odświeżenie lokalu składa się m.in. malowanie ścian, dostosowanie przestrzeni produkcyjnej do wymogów sanepidu, a także remont łazienki, która musi być oddzielona od części, gdzie wytwarza się żywność. 

3. Kasa fiskalna: ok. 1 500 zł

Dzięki kasie fiskalnej będziesz mógł szybko rozliczać klientów, a także przyjmować ewentualne reklamacje. Pamiętaj także o terminalu do płatności zbliżeniowych!

 

(1) Źródło - opracowanie własne na podstawie: SuperBiz  https://superbiz.se.pl/firma/zakadamy-cukiernie-aa-vi13-w7yr-zM5t.html [dostęp: 26.10.2018 r.]


Razem: ok. 51 500 zł

icon

Koszty operacyjne

1. Wynajem lokalu: 8 000 zł/mc 

Decydując się na wynajem lokalu (najlepiej dostosowanego do działalności cukierni), będziesz płacić czynsz, którego wysokość będzie uzależniona przede wszystkim od powierzchni i lokalizacji.

2. Towar: 2 000 zł/mc 

Do produkowania wyrobów cukierniczych będziesz potrzebować zawsze świeżych składników i surowców spożywczych, na które musisz mieć odłożone środki. Nie oszczędzaj na jakości, ponieważ to właśnie ona przyciąga klientów w branży cukierniczej. 

3. Zatrudnienie pomocy: ok. 3 000/mc

Zarobki cukiernika lub innego pomocnika możesz ustalić w zależności od jego doświadczenia. Profesjonalista może zarabiać powyżej 3000 zł netto, jednak osoba świeżo po szkole kulinarnej powinna zadowolić się wynagrodzeniem 3000 zł brutto.

4. Rachunki: 1 500 zł/mc 

Prowadząc cukiernię musisz liczyć się z podwyższonymi wydatkami na prąd, wodę i inne koszty eksploatacyjne.  

5. Reklama: 1 000 zł/mc 

Oprócz reklamy na otwarcie lokalu, trzymaj rękę na pulsie i promuj się lokalnie w sposób systematyczny. Drukuj ulotki, wywieszaj plakaty i organizuj promocje w różne święta.   


Razem: ok. 15 500 zł/mc

(2) Źródło - opracowanie własne na podstawie: SuperBiz https://superbiz.se.pl/firma/zakadamy-cukiernie-aa-vi13-w7yr-zM5t.html [dostęp: 26.10.2018 r.],

Dziennik Przedsiębiorcy  http://www.dziennikprzedsiebiorcy.pl/pomysl-na-biznes/319-slodki-biznes-cukiernia [dostęp: 26.10.2018 r.].

icon

Przychody

1. Zarobki ze sprzedaży wyrobów cukierniczych: ok. 24 000 zł/mc


Zarobki przyjęte przy średniej liczbie klientów wynoszącej ok. 40 osób dziennie, którzy wydadzą średnio ok. 20 zł na jedne zakupy. 


Razem: ok. 8 500 zł miesięcznie

Dywersyfikując swoją działalność – np. sprzedając kawę, lody lub torty weselne – przychód cukierni może zwiększyć się nawet o kilka tysięcy złotych miesięcznie. Najlepsze i najbardziej popularne cukiernie notują przychód nawet w wysokości kilkuset tysięcy złotych miesięcznie!

 

(3) Źródło - opracowanie własne na podstawie: SuperBiz  https://superbiz.se.pl/firma/zakadamy-cukiernie-aa-vi13-w7yr-zM5t.html [dostęp: 26.10.2018 r.]

Dzienni Przedsiębiorcy http://www.dziennikprzedsiebiorcy.pl/pomysl-na-biznes/319-slodki-biznes-cukiernia [dostęp: 26.10.2018 r.]

artcile

Co warto przemyśleć na starcie

Cukiernia, która urośnie jak na drożdżach

  1. Wyróżnij się to najlepszy sposób przyciągnięcia do siebie klientów. Możesz to zrobić poprzez reklamę tradycyjną, polecenia sąsiadów lub znajomych, dogodną lokalizację, a także... po prostu wyglądem i zapachami ze swojej cukierni.

  2. Połącz smak z atmosferą wprowadź do swojej cukierni odrobinę przyjaznej lub rodzinnej atmosfery, by klienci chętni ją odwiedzali i spędzali w niej czas. Oprócz tego, możesz zapraszać ich na poranną kawę! Lub degustacje nowych lub świątecznych wyrobów.

  3. Stawiaj na jakość o jakość swoich wyrobów dbaj już na poziomie wybierania składników i półproduktów. Pamiętaj, że klienci zachęceni dobrym smakiem wracają zawsze, a odstraszeni złą jakością mogą nie wrócić nigdy.

  4. Pamiętaj o weganach bierz pod uwagę fakt, że coraz więcej osób wybiera alternatywne jedzenie lub stosuje diety. Zawsze staraj się tak zbudować swoją ofertę, by zapewnić coś dla każdego.



Czytaj bezpłatnie ten i pozostałe pomysły na biznes po rejestracji

Darmowy dostęp i logowanie do jestemSzefem.pl

Rejestrując się w serwisie jestemSzefem.pl otrzymasz bezpłatny i nieograniczony w czasie dostęp do:

  • opisów pomysłów na mały własny biznes, które odniosły sukces
  • analiz otoczenia prawnego tych małych biznesów
  • testów sprawdzających Twoją gotowości do założenia małego biznesu
  • banku wiedzy
  • wsparcia na każdym etapie zakładania i prowadzenia firmy

Marzysz o własnej firmie? Zrób z nami pierwszy krok!

Konto jest bezpłatne, jego założenie zajmuje 1 minutę. Działamy w 100% jako organizacja non-profit (jesteśmy organizacją pożytku publicznego), nie przekazujemy nikomu Twoich danych, nie publikujemy reklam.

Włącz się w jestemSzefem.pl i zrealizuj swoje marzenia o własnej firmie!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT